„Miejski Zakład Komunikacji” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, z siedzibą w Słupsku, pełni istotną rolę jako główny operator miejskiego transportu publicznego w tym regionie. Historia tej spółki sięga 1 marca 2001 roku, kiedy to doszło do jej powstania w wyniku przekształcenia zakładu budżetowego.
Siedziba firmy znajduje się w centralnym punkcie Słupska, przy ulicy Bitwy Warszawskiej 1. Zajezdnia autobusowa, kluczowa dla funkcjonowania całego systemu komunikacji, usytuowana jest w pobliskiej Kobylnicy, przy ul. Jolanty Szczypińskiej 36.
W roku 2018 MZK Słupsk obsługiwał łącznie 14 miejskich linii autobusowych, których całkowita długość wynosiła 149 km. Oprócz tego, przedsiębiorstwo zarządzało również 3 liniami podmiejskimi o łącznej długości 38 km oraz jedną nocną linią o długości 14 km.
Warto również zauważyć, że w latach 1991–1999 MZK Słupsk pełnił rolę operatora słupskiego systemu trolejbusowego, co dodatkowo wzbogaca historię i doświadczenie tej spółki w zakresie transportu publicznego.
Tabor
Na dzień 8 marca 2024 r. Miejski Zakład Komunikacji w Słupsku, który jest jedynym operatorem komunikacji miejskiej, dysponuje flotą składającą się z 60 autobusów. Co istotne, wszystkie te pojazdy są niskopodłogowe, co zwiększa komfort podróży.
W zakresie źródeł zasilania, flota składa się z różnych typów silników: 38 autobusów korzysta z tradycyjnego oleju napędowego, podczas gdy 14 pojazdów wyposażonych jest w silniki CNG (sprężony gaz ziemny), co stanowi 26% taboru. Dodatkowo, osiem autobusów to pojazdy elektryczne, oznaczane jako BEV (Battery Electric Vehicle).
W taborze dominują standardowe autobusy klasy maxi, którymi jest 53 pojazdów, a pozostałe 7 autobusów to przegubowe modele klasy MEGA. Warto zauważyć, że 3 sierpnia 2023 roku na drogi Słupska wyjechały pierwsze elektryczne autobusy marki Scania, z których łącznie zakupiono 8 sztuk.
Numer taborowy | Rok Produkcji | Klasa | Nazwa | Paliwo |
---|---|---|---|---|
3007 | 2006 | MAXI | Scania CL94UB 4×2 LB OmniLink | Diesel |
3008 | ||||
3009 | ||||
3010 | ||||
3038 | 2010 | MAXI | Scania CN280UB 4×2 EB OmniCity | Diesel |
3039 | ||||
3040 | ||||
3041 | ||||
3042 | ||||
3043 | ||||
3044 | ||||
3045 | 2011 | MAXI | Scania CN310UB 4×2 EB CNG OmniCity | CNG |
3046 | ||||
3047 | ||||
3048 | ||||
3049 | ||||
3053 | 2015 | MAXI | Scania CN280UB 4×2 EB CNG Citywide | CNG |
3054 | ||||
3055 | ||||
3056 | ||||
3057 | ||||
3058 | 2015 | MAXI | Scania CN280UB 4×2 EB Citywide | Diesel |
3060 | ||||
3061 | ||||
3062 | ||||
3063 | ||||
3064 | ||||
3065 | ||||
3066 | ||||
3067 | ||||
3068 | 2016 | MAXI | Scania CN280UB 4×2 EB Citywide | Diesel |
3069 | 2017 | MAXI | Scania CN280UB 4×2 EB Citywide | Diesel |
3070 | ||||
3071 | ||||
3072 | ||||
3073 | 2018 | MAXI | Scania CN280UB 4×2 EB Citywide | Diesel |
3074 | ||||
3075 | ||||
3076 | ||||
3077 | ||||
3078 | 2021 | MAXI | Scania CN280UB 4×2 EB Citywide | Diesel |
3079 | ||||
3080 | ||||
3081 | ||||
3082 | ||||
3101 | 2023 | MAXI | Scania CLF C245E B4x2EI BEV Citywide | BEV |
3102 | ||||
3103 | ||||
3104 | ||||
3105 | ||||
3106 | ||||
3107 | ||||
3108 | ||||
3211 | 2006 | MEGA | Irisbus Citelis PU09D 18M CNG | CNG |
3212 | ||||
3213 | ||||
3214 | ||||
3221 | 2015 | MEGA | Scania CN320UA 6×2/2 EB Citywide | Diesel |
3222 | ||||
3223 |
Warto przypomnieć, że termin CNG odnosi się do sprężonego gazu ziemnego, natomiast BEV oznacza pojazdy elektryczne zasilane bateriami.
Przewozy
Miejski Zakład Komunikacji w Słupsku, znany jako MZK Sp. z o.o., zajmuje się przewozami w obrębie miasta Słupsk oraz na terenach pobliskich gmin, które mają formalne porozumienia z miejską administracją. Organizacją przewozów zarządza Zarząd Infrastruktury Miejskiej w Słupsku.
Na koniec roku 2018, regionalna sieć komunikacji publicznej w Słupsku obejmowała 19 linii autobusowych, które były oznaczone numerami: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 21 oraz 25. Warto nadmienić, że autobusy kursowały nie tylko po mieście, ale również w okolicznych gminach, takich jak Kobylnica i Słupsk. Z wyjątkiem linii 8 oraz 13, pozostałe linie oferowały przewozy przez cały rok.
Na dzień 31 grudnia 2018 roku, długość tras obsługiwanych przez słupską komunikację miejską wynosiła 95,7 km. Przeciętna prędkość eksploatacyjna dla autobusów w mieście wynosiła 16 km/h, co daje obraz codziennych operacji tego systemu, natomiast średnia prędkość komunikacyjna osiągała wartość 24 km/h.
Władze
Aktualny stan z października 2023 roku przedstawia szczegóły dotyczące zarządzania Miejskim Zakładem Komunikacji w Słupsku.
Zarząd
- prezes zarządu: Anna Szabłowińska,
Rada nadzorcza
- przewodniczący: Ireneusz Zagrodzki,
- członkowie: Marcin Dadel, Wojciech Mądry.
Przypisy
- Michał Szymajda: Pierwsze i ostatnie elektryczne Scanie Citywide w MZK Słupsk. transport-publiczny.pl, 16.08.2023 r. [dostęp 06.10.2023 r.]
- Plan Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego na lata 2019–2030 dla Miasta Słupska i gmin, które zawarły z Miastem Słupsk porozumienie w sprawie wspólnej organizacji transportu publicznego, 28.01.2019 r. [dostęp 06.09.2020 r.]
- KONTAKT [online], www.mzk.slupsk.pl [dostęp 10.09.2020 r.]
- -=[Fotogaleria Transportowa]=- – Miejski Zakład Komunikacji sp. z o.o. z siedzibą w Słupsku MZK Słupsk [online], phototrans.eu [dostęp 10.09.2020 r.]
- Biuletyn Informacji Publicznej [online], www.bip.mzk.slupsk.pl [dostęp 10.09.2020 r.]
- a b SPRAWOZDANIE ZARZĄDU Z DZIAŁALNOŚCI SPÓŁKI ZA 2018 ROK, Miejski Zakład Komunikacji Sp. z o.o. z siedzibą w Słupsku, 2019 r.
- Historia.
Oceń: Miejski Zakład Komunikacji w Słupsku