Scania Production Słupsk


Scania Production Słupsk S.A. to prężnie działająca polska firma, której siedziba znajduje się w malowniczym Słupsku. Jest to kluczowy element koncernu Scania AB, który koncentruje swoje wysiłki na produkcji autobusów miejskich oraz podwozi autobusowych.

Warto zauważyć, że do roku 2002 zakład ten zajmował się także montażem ciężarówek marki Scania, co podkreśla jego bogatą historię oraz różnorodność działalności w branży motoryzacyjnej.

Historia

Historia zakładów produkujących w Słupsku sięga pierwszej połowy lat 90., kiedy to szefowie szwedzkiej firmy Scania oraz polskiej Kapena postanowili założyć wspólne przedsięwzięcie. 16 czerwca 1993 roku z taśmy produkcyjnej zakładu „Scania-Kapena S.A.” zjechała pierwsza ciężarówka, co pozwoliło na obejście restrykcji celnych. W sierpniu 1994 roku rozpoczęto działalność produkcyjną autobusów Scania CN113CLL, początkowo w niewielkich ilościach, wynoszących 20–30 sztuk rocznie.

W 1995 roku firma ruszyła z eksportem podwozi autobusowych do innych zakładów z grupy Scania oraz do zewnętrznych odbiorców. Do 1999 roku wyprodukowano około 750 sztuk. Te autobusy były stopniowo modernizowane – w 1999 roku modele Scania CN113CLL MaxCi zaczęły zastępować wcześniejsze autobusy OmniCity. Od 2001 roku zaczęto wytwarzać autobusy lokalne z rodziny OmniLink, takie jak Scania CN94UA oraz Scania CN94UB.

Z biegiem czasu szwedzka firma odkupiła udziały w spółce, przekształcając ją w „Scania Production Słupsk S.A.”. Od 1 lipca 2002 roku zakłady te przeszły na produkcję autobusów miejskich oraz podwozi typów N. Wzrost produkcji był znaczący: w 2001 roku wyprodukowano 44 sztuki, a w 2010 roku już 658 sztuk. Symbolicznym momentem było wyprodukowanie 3000. autobusu w Słupsku, które miało miejsce 1 lipca 2009 roku.

Na koniec 2005 roku w zakładzie pracowało około 330 osób, jednak liczba zatrudnionych systematycznie rosła, co było efektem zwiększonej produkcji. Autobusy produkowane w Słupsku przynależą do rodzin OmniCity oraz OmniLink. Sposób ich konstrukcji polega na wykorzystaniu innowacyjnej technologii skręcania, co czyni produkcję mniej energochłonną i bardziej ekologiczną w porównaniu do tradycyjnych metod spawania. W 2006 roku rozpoczęto także produkcję piętrowych autobusów Scania N94UD OmniCity.

W 2008 roku fabryka wzbogaciła swoją ofertę o autobusy podmiejskie i międzymiastowe serii Scania OmniLine o różnych długościach – 10.8, 12 oraz 12.7 metra, których produkcję przeniesiono z estońskiej filii koncernu. Pierwsze egzemplarze tej serii trafiły na rynek norweski. Bardziej skomplikowane modele OmniLine charakteryzują się spawaną konstrukcją, jednak planowane jest ich przekształcenie w oparciu o technologię skręcania.

Warto zaznaczyć, że „Scania Production Słupsk” postanowiła powrócić do produkcji autobusów napędzanych gazem CNG, które przez pewien czas nie były wytwarzane. Pierwsze z tych modeli dotarły w 2008 roku do Borås w Szwecji. W tym samym roku wdrożono także nową wersję autobusów serii OmniCity CN270UB/CN270UB E-95. W 2007 roku wyprodukowano przykładowe modele zasilane etanolem E95, przeznaczone min. do Słupska, a także testowe egzemplarze do Chin i Wielkiej Brytanii. Rynek szwedzki jest szczególnie obiecujący dla tego typu pojazdów.

Jednak w 2014 roku firma stanęła w obliczu kryzysu, co zaowocowało zwolnieniami w zakładzie. W 2023 roku ogłoszono decyzję o zamknięciu fabryki w Słupsku, która ma nastąpić w 2024 roku, co kończy trzydziestoletnią historię produkcji w tym miejscu.

Autobusy

W ofercie produkcyjnej firmy Scania, znajduje się szereg nowoczesnych pojazdów autobusowych, które zaspokajają różnorodne potrzeby transportowe. Poniżej przedstawiamy niektóre z modeli:

  • scania CN94UA OmniCity,
  • scania CN94UB OmniCity,
  • scania CN94UD OmniCity,
  • scania N94UD OmniCity,
  • scania CN230UB OmniCity,
  • scania CN270UB OmniCity,
  • scania CN270UB E-95 OmniCity (zasilany etanolem),
  • scania CL94UA OmniLink,
  • scania CL94UB OmniLink,
  • scania OmniLine,
  • scania CN113ALB,
  • scania CN113CLL MaxCi,
  • scania Citywide.

Nagrody i wyróżnienia

W ciągu swojej działalności, firma Scania Production Słupsk zdobyła wiele prestiżowych nagród oraz wyróżnień, które podkreślają jej zaangażowanie w ekologię oraz odpowiedzialność biznesową.

  • tytuł „Firma Bliska Środowisku 2007”, przyznany w 2008 roku, który docenił wdrażanie zasad ekologicznych na każdym etapie produkcji, był efektem działań zgodnych z odpowiedzialnością ekologiczną, nagroda została przyznana przez Europejskie Forum Odpowiedzialności Ekologicznej,
  • tytuł „Solidna Firma”, przyznany w 2008 roku przez marszałka województwa pomorskiego, nagradzający odpowiedzialność w prowadzeniu biznesu oraz szacunek do kontrahentów.

Przypisy

  1. KacperK. Kolibabski KacperK., Motoryzacyjny gigant ze Skandynawii zamyka fabrykę w Słupsku. Po 30 latach działalności [online], 04.10.2023 r.
  2. a b 200 osób straci pracę w fabryce autobusów Scania w Słupsku [online], praca.interia.pl [dostęp 26.03.2018 r.]
  3. Aleksander Kierecki: Produkcja autobusów w Polsce w 2010 r.. Infobus, 26.01.2011 r. [dostęp 08.02.2011 r.]
  4. Aleksander Kierecki: Produkcja autobusów w Polsce w 2009 roku. InfoBus, 21.01.2010 r. [dostęp 18.02.2010 r.]
  5. Według danych podanych przez dyrektora fabryki w lutym 2008 było to 446 sztuk.
  6. Według danych firmy analitycznej JMK z Wrocławia, właściciela serwisu Infobus.

Pozostałe obiekty w kategorii "Przedsiębiorstwa":

Miejski Zakład Komunikacji w Słupsku | Famarol

Oceń: Scania Production Słupsk

Średnia ocena:4.97 Liczba ocen:22