Marek Ludwik Pol, urodzony 8 grudnia 1953 roku w Słupsku, to postać, która znacząco wpłynęła na polską politykę oraz gospodarkę. Jako polityk, inżynier i ekonomista, zyskał uznanie dzięki swoim różnorodnym rolom i osiągnięciom.
W okresie od 1998 do 2004 roku pełnił funkcję przewodniczącego Unii Pracy, co świadczy o jego aktywnym udziale w kształtowaniu polityki społecznej i gospodarczej w Polsce. Ponadto, był posłem na Sejm w trzech kadencjach: X (1989–1991), II (1993–1997) oraz IV (2001–2005), gdzie miał okazję uczestniczyć w ważnych debatach legislacyjnych.
W latach 1993–1995 sprawował urząd ministra przemysłu i handlu w rządzie Waldemara Pawlaka, gdzie jego decyzje miały wpływ na rozwój kluczowych sektorów gospodarki. Następnie, w latach 1995–1997, jako sekretarz stanu i pełnomocnik Rady Ministrów ds. reform rządowych, zajmował się kluczowymi elementami modernizacji administracji publicznej.
Dalsze lata 2001–2004 przyniosły mu rolę wiceprezesa Rady Ministrów oraz ministra infrastruktury w rządzie Leszka Millera, co podkreśliło jego zaangażowanie w rozwój infrastruktury w Polsce. Jego kariera polityczna jest przykładem konsekwentnego dążenia do reformy oraz poprawy warunków życia obywateli.
Życiorys
Marek Pol jest synem Jerzego i Wandy. Jego edukacja rozpoczęła się w VIII Liceum Ogólnokształcącym im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, które ukończył z sukcesem. W 1977 roku zdobył dyplom na Wydziale Maszyn Roboczych i Pojazdów Politechniki Poznańskiej, a dwa lata później uzyskał tytuł na Wydziale Ekonomiki Produkcji w Akademii Ekonomicznej w Poznaniu. W latach 1977–1993 pełnił ważną rolę w Fabryce Samochodów Rolniczych w Poznaniu, gdzie od 1981 roku był wicedyrektorem. To właśnie pod jego kierownictwem w 1993 roku doszło do prywatyzacji fabryki przy współpracy z koncernem Volkswagen. Od 1976 do 1990 roku Marek Pol był członkiem Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej. Po tym okresie angażował się w tworzenie Polskiej Unię Socjaldemokratycznej oraz Wielkopolskiej Unię Socjaldemokratyczną. W 1992 roku stał się jednym z założycieli Unii Pracy. Jako poseł wybrany z ramienia PZPR na Sejm kontraktowy w latach 1989–1991, pełnił funkcje wiceprzewodniczącego Komisji Nadzwyczajnej do rozpatrzenia projektów ustaw dotyczących stabilizacji gospodarczej oraz zmian systemowych, a także wiceprzewodniczącego Komisji Przekształceń Własnościowych. Po zakończeniu kadencji stał się ekspertem gospodarczym Polskiego Stronnictwa Ludowego, aktywnie uczestnicząc w negocjacjach na rzecz rządu Waldemara Pawlaka w 1992 roku, mimo, że zakończyły się one niepowodzeniem. W 1993 roku ponownie wybrany do Sejmu w trakcie II kadencji z ramienia Unii Pracy, mimo że UP nie weszła do rządu koalicji SLD-PSL, objął stanowisko ministra przemysłu i handlu na krótko. Po dymisji tego rządu, jako sekretarz stanu, odpowiadał za reformę centrum administracyjno-gospodarczego rządu. Odszedł z zajmowanej funkcji w 1997 roku, po zakończeniu reformy, powracając do Unii Pracy. W 1997 roku, niestety, nie uzyskał mandatu poselskiego, gdyż UP nie przekroczyła progu wyborczego. Mimo to, tego samego roku zajął stanowisko prezesa Towarzystwa Naukowego Organizacji i Kierownictwa, kierując nim do 1998 roku. W marcu tego samego roku, podczas VI kongresu Unii Pracy, został wybrany na przewodniczącego partii. Zainicjował koalicję z PSL oraz Krajową Partią Emerytów i Rencistów pod nazwą Przymierze Społeczne w celu wspólnego startu w wyborach samorządowych w 1998 roku, co zaowocowało zdobyciem 89 mandatów w sejmikach. Na trzech kolejnych kongresach ponownie wybierano go na przewodniczącego UP. Przyjmuje wówczas aktywną rolę w popieraniu kandydatury Aleksandra Kwaśniewskiego, co doprowadziło do podpisania porozumienia ze Sojuszem Lewicy Demokratycznej przed wyborami parlamentarnymi w 2001 roku. Koalicja zdobyła imponujące poparcie, wynoszące ponad 41%, a Unia Pracy uzyskała 16 mandatów poselskich oraz 7 senatorskich, co umożliwiło jej stworzenie samodzielnego klubu poselskiego. Pol z okręgu konińskiego uzyskał 42 546 głosów. 6 października 2001 roku objął urząd wicepremiera oraz ministra infrastruktury w rządzie Leszka Millera, sprawując te funkcje do 2 maja 2004 roku. W 2003 roku doprowadził do uchwalenia specustawy drogowej, której celem było uproszczenie procesu pozyskiwania gruntów pod budowę dróg. W 2004 roku zainicjował utworzenie Krajowego Funduszu Drogowego oraz wdrożył obligatoryjną opłatę paliwową. Pol kierował negocjacjami akcesyjnymi Polski do Unii Europejskiej oraz prowadził rozmowy z rządem Ukrainy w sprawie budowy rurociągu Odessa-Brody i z Rosją w sprawie umowy gazowej z 1993 roku. Po rezygnacji z kandydowania na przewodniczącego Unii Pracy w 2004 roku, Marek Pol został przewodniczącym rady krajowej tej partii. W 2005 roku, podczas nieudanej próby kandydowania do Sejmu z listy Socjaldemokracji Polskiej, wrócił do działalności w gospodarce. Na początku 2017 roku, 11 marca, zrezygnował z funkcji przewodniczącego rady krajowej UP. W 1988 roku został uhonorowany Srebrnym Krzyżem Zasługi.
Przypisy
- Ósemka i ZSM będą musiały się wyprowadzić?. lazarz.pl, 19.03.2009 r. [dostęp 03.11.2020 r.]
- Zawieszony w prawach członka partii. W rządzie był przedstawicielem Polskiego Stronnictwa Ludowego.
- Krzysztof Opawski zajmował wyłącznie stanowisko ministra infrastruktury.
- Jerzy Widzyk zajmował wyłącznie stanowisko ministra infrastruktury.
Pozostali ludzie w kategorii "Polityka i administracja":
Piotr Müller | Irena Tatarzyńska | Magdalena Adamowicz | Ryszard Bogusz (polityk) | Marek Balicki | Przemysław Gosiewski | Dariusz Szymczycha | Heinrich von Stephan | Henryk Grządzielski | Werner Ventzki | Agnieszka Frydrychowicz-Tekieli | Tom Malinowski | Waldemar Jędryka | Zbigniew Konwiński | Tomasz Szatkowski | Jarosław Gromadzki | Danuta Olejniczak | Wilhelm Fließbach | Andrzej Gąsiorowski (samorządowiec) | Andrzej JamrozekOceń: Marek Pol