Kayanis, a właściwie Lubomir Jędrasik, jest polskim kompozytorem oraz wszechstronnym multiinstrumentalistą. Jako autor tekstów, tłumacz oraz pedagog, swoją pasję do muzyki dzieli z szeroką publicznością.
Jego zainteresowania muzyczne są niezwykle różnorodne, oscylują pomiędzy różnymi gatunkami, a w szczególności można wyróżnić takie jak muzyka elektroniczna, ilustracyjna, filmowa, progresywna rockowa, ambient oraz współczesna. Kayanis Znajduje się w kręgu muzyki elektroakustycznej, co czyni jego twórczość jeszcze bardziej intrygującą i unikalną.
Kariera
Kayanis rozpoczął swoją przygodę z muzyką już w dzieciństwie. W wieku około 10 lat zaczął uczyć się grać na gitarze, a następnie rozwijał swoje umiejętności w zakresie kontrabasu w Państwowej Szkole Muzycznej w Słupsku. Już jako 13-latek zyskał doświadczenie występując w różnych lokalnych zespołach muzycznych. Swoją pierwszą trasę koncertową odbył rok później.
W wieku 15 lat, w 1987 roku, powołał do życia swój pierwszy zespół pod nazwą „Van der Krammer”. Grupa ta, składająca się z trzech członków, specjalizowała się w muzyce elektronicznej, inspirowanej twórczością takich artystów jak Tangerine Dream, Klaus Schulze czy Vangelis. Ich pierwszy publiczny występ miał miejsce w 1988 roku na Festiwalu Muzyki Science – Fiction. Impreza ta, organizowana przez Artura Lasonia w Ośrodku Kultury Ochoty w Warszawie, zakończyła się sukcesem, gdyż młodzi muzycy zajęli drugie miejsce.
Zespół działał do 1990 roku, dając koncerty oraz pracując nad materiałem na kolejne płyty, które jednak nigdy nie ujrzały światła dziennego. W 1990 roku Kayanis postanowił działać na własną rękę. Napisał dwie suity elektroniczne, z czego jedna została opublikowana kilka lat później. W 1992 roku zrealizował swój pierwszy spektakl, zatytułowany „Oczekiwanie”, który został zaprezentowany w Ośrodku Teatralnym Rondo w Słupsku z towarzyszeniem grupy tańca współczesnego „Nocny Warsztat” Katarzyny Suligi. Praca z grupami tanecznymi w przyszłości miała się powtórzyć.
Debiutancka płyta Kayanisa „Machines and Dreams” ujrzała światło dzienne w 1998 roku. Album zawierał dziesięć utworów w klimacie elektronicznym, wzbogaconych o elementy rocka oraz muzyki etnicznej. To właśnie wtedy artysta zrealizował swoją pierwszą trasę koncertową, w ramach której wystąpił m.in. na Zlocie Elektronicznych Fanatyków w Piszu.
W latach 2000–2001 Kayanis wspólnie z Markiem Szulenem był jednym z organizatorów festiwalu muzyki elektronicznej KOMP w Kwidzynie. Jego kolejny album, „Synesthesis”, wydany w 2001 roku, otworzył mu drzwi do powszechnej popularności, zbierając liczne pozytywne recenzje od krytyków, w tym w magazynach „Musical Discoveries” i „CD Services” w Wielkiej Brytanii. Te entuzjastyczne opinie zaowocowały zaproszeniem na holenderski festiwal muzyki elektronicznej „Alfa Centauri”, gdzie Kayanis jako pierwszy muzyk z Polski wystąpił z własnym zespołem. Muzyczna suita „Synesthesis” była już projektem na większą skalę niż jego debiut, gdyż do współpracy przy albumie zaprosił Państwową Orkiestrę Kameralną w Słupsku oraz blisko stuosobowy chór, co sprawiło, iż jego koncerty zaczęły przybierać formę spektakularnych widowisk świetlnych i dźwiękowych.
W 2006 roku podczas koncertu „The Palace of Yaspirre”, który odbył się na warszawskiej Agrykoli, Kayanis zaprezentował zarówno starsze utwory, jak i nowe, znajdujące się na nadchodzącej płycie „Where Abandoned Pelicans Die”, która zadebiutowała w listopadzie 2007 roku. Płyta zdobyła znakomite recenzje, a Richard Barnes z „Sea of Tranquility” uznał ją za „jedną z najlepszych symfonicznych płyt roku”. W 2007 roku artysta wystąpił również na koncercie w warszawskim Torwarze, gdzie zaprezentowana została stworzona przez niego muzyka do pięciu filmów promujących kanały tematyczne Discovery.
W latach 2008 i 2009 Kayanis wystąpił w Polsce z rozbudowanym zespołem, vocistami oraz chórem, m.in. w Lublinie i na festiwalu w podsłupskiej Dolinie Charlotty – „Podróż do wyobraźni”, w którym brali udział także Michał Jelonek, SBB oraz Nigel Kennedy. W okresie 2010–2020 Kayanis zrealizował dwa albumy: „Transmundane” (2015), który ukazał się po raz pierwszy pod jego prawdziwym imieniem i nazwiskiem oraz pseudonimem, oraz „Mundane” (2017 w streamingu, 2018 jako CD), będący jedynym albumem w dorobku artysty zawierającym niemal wyłącznie utwory instrumentalno-wokalne.
W tym czasie Kayanis, używając swojego nazwiska, Lubomir Jędrasik, zajął się również przekładami artystycznymi z języka angielskiego na polski. Jest on autorem tekstów piosenek z pierwszych trzech sezonów anime Pokémon oraz językowych wersji obcojęzycznych piosenek dla polskich artystów estrady, a także pracował nad oprawą dźwiękową dla stacji radiowych, spektakli teatralnych oraz wystaw.
Dyskografia
Dyskografia zespołu Kayanis zawiera szereg ważnych albumów, które odzwierciedlają ewolucję ich brzmienia oraz artystycznej wizji. Poniżej przedstawiamy kluczowe wydania:
- 1994: Oczekiwanie,
- 1998: Machines and Dreams,
- 2001: Synesthesis,
- 2007: Where abandoned pelicans die,
- 2015: Transmudane,
- 2017: Mundane.
Przypisy
- Van der Krammer [online], sok.slupsk.pl [dostęp 20.01.2023 r.]
- Kayanis - Where Abandoned Pelicans Die | recenzje ArtRock.pl [online], ArtRock.pl [dostęp 20.01.2023 r.]
- ArturA. Chachlowski ArturA., Kayanis - Transmundane [online], MLWZ.pl [dostęp 20.01.2023 r.]
- Redakcja, Lubomir Kayanis Jędrasik wystąpił po latach w Słupsku (zdjęcia) [online], Głos Pomorza, 18.02.2018 r. [dostęp 20.01.2023 r.]
- Lubomir Jędrasik [online], Encyklopedia polskiego dubbingu [dostęp 20.01.2023 r.]
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Antoni Śliwa | Sarsa | Filip Gurłacz | Grzegorz Drukarczyk | Jan Konarski (rzeźbiarz) | Andrzej Stech | Magdalena Lamparska | Otto Freundlich | Paul Geisler | Dieter Schönbach | Jarosław Wujcik | Jan Misiek | Leszek Kułakowski | Joanna Concejo | Halina Kościukiewicz | Bogumiła Żongołłowicz | Daniel Odija | Paul Puchmüller | Marcin Bortkiewicz | Henryk TomalaOceń: Kayanis